Aflevering 6 - Emoties
Seizoen 2
Aflevering 6 - Emoties
Les Iris
Iris gaat met haar les in op emoties. Emoties worden vaak subtiel verwerkt in schilderijen, in cartoons zijn emoties altijd overduidelijk te zien en minder subtiel. Hier kun je dus veel van leren als je dit goed bestudeerd. Aan de hand van een aantal cartoons laat zij dit zien. Na haar uitleg gaan Alfrédo en Jarno tegenover elkaar staan met een plexiglas tussen hen in. Alfrédo gaat verschillende emoties uitbeelden, bijvoorbeeld een boos hoofd trekken, en Jarno tekent dit dan op het scherm, met een stift in de kleur die bij de emotie hoort (rood in dit geval). Zo vordert de les zich met verschillende emoties van beide leerlingen.
- 1x plexischerm
- 1x doos met gekleurde stiften
- 1x schoonmaakspul schermen
- Geprinte cartoons
Les Tyas
Tijdens de les van Tyas neemt hij twee schetsen van Vincent van Gogh als voorbeeld met een ‘neutrale’ emotie en een van Rembrandt met een ‘gekke’ emotie. Emoties kunnen op veel verschillende manieren vastgelegd worden. Daarom gaan zijn leerlingen aan de slag met een spiegeltje om hun eigen emoties op het papier te zetten. In de spiegel moeten ze verschillende gezichten en verschillende emoties laten zien. De opdracht is om niet het hele gezicht te schetsen maar delen, bij emotie één alleen de ogen, bij de tweede emotie alleen de mond en bij de laatste emotie de ogen én de mond.
- 3x spiegel
- 3x houtskool + set potloden + gum
- 3x schetsbord + papier
- 1x extra A4 schetsboek
- Geprinte voorbeelden
Technische opdracht
De leerlingen moeten twee schetsen afleveren van een duo dat verschillende emoties uitbeeldt. Dat duo bestaat uit twee acteurs die scenes spelen. Na een paar minuten roept Annechien freeze en de acteurs houden die pose met bijbehorende emotie een half uur lang vast. Met nieuwe input spelen de acteurs een nieuwe scene totdat Annechien weer freeze roept. De leerlingen moeten beide spelers tekenen vanaf hun bovenlichaam. Het is de bedoeling dat de lichaamstaal en de gezichtsuitdrukking goed laat zien welke emoties zij uitbeelden.
- 6x plexiglasschermen
- 6x ezels
- 6x houtskool (dik en dun) + kneedgum
- 12x Roman papier (50x65)
Vrije opdracht
Voor de vrije opdracht maken de leerlingen een schilderij van een geliefde. Dat kan hun partner zijn of een familielid of vriend waarmee de leerling een goede band heeft. Het schilderij moet uiteraard een duidelijke emotie overbrengen. Om de leerlingen een beetje op gang te helpen en gesprekken te starten, hebben hun geliefde een attribuut bij zich dat van emotionele waarde is voor henzelf of de leerling. Het is niet verplicht om het attribuut op het doek te zetten.
- Zie algemeen
- 6x paletten
- Water vermengbare olieverf
- 4x verschillende maten doeken (40x50 | 40x60 | 50x70 | 60x80 | 70x100)
- medium,
- keukenrol
- potloden
- Veloursdoeken
Algemeen
- 6 x ezels
- 6 x achterplaten
- 6x glazen waterbakje
- 6x paletten
- 6x schilderkistje (o.a. witte katoenen doek, penselen, schilderstape, houtskool, kneedgum, gewone gum, HB en/of HB2 potloden, pastelkrijt, liniaal, stanleymes)
Technische opdracht:
Vrije opdracht: