Project Rembrandt

Aflevering 5 - Licht en donker

Aflevering 5 - Licht en Donker

Les Iris
Iris geeft een les over licht en donker. Tijdens haar les haalt ze als voorbeeld een ets van Rembrandt aan, waarbij ze uitleg geeft over licht en donker in een tekening. Ze neemt als voorbeeld ook 2 schilderijen van Carravagio om uit te leggen wat de werking van licht en donker doet in een schilderij.

De leerlingen van Iris leren a.d.h.v. een spiegeltje dia-positief tekenen. Ze maken een schets in spiegelbeeld. Om hen goed over licht/donker na te laten denken maken ze hun blad helemaal zwart en gummen ze alleen de delen die wit moeten zijn weg. Als laatste kunnen de leerlingen de schets af maken door de donkere delen nog net wat meer aan te zetten met streepjes/lijnen.

  • 4x schetsbord
  • Schetspapier A4
  • Spiegeltjes
  • Grafietpotlood
  • Puntenslijper
  • Gum en kneedgum

Les Tyas    
Tyas geeft ook een les over licht en donker. Als voorbeeld in zijn lessen bespreekt hij etsen/schetsen van Rembrandt en Charles Francois Daubigny. Hij legt de leerlingen uit waar ze op moeten letten bij het gebruik van licht en donker. De leerlingen gaan aan de slag met arcering. Ze moeten als eerst een verloopje maken van dikke arcering naar het lichtste, zodat ze een idee hebben van hoeveel mogelijkheden er zijn. Na deze korte oefening gaan ze beginnen aan hun schets die de basis vormt voor de Technische Opdracht. Om ze te dwingen heel goed na te denken over iedere lijn die ze zetten werken ze met name met fineliners.

  • Schetsbord
  • Schetspapier A4
  • Fineliner
  • Grafietpotlodenset
  • Puntenslijper
  • Gum en kneedgum

Technische Opdracht
De leerlingen krijgen de opdracht om een ets met droge naald te maken van de tekening die zij zojuist gemaakt hebben tijdens de lessen. Ze gaan aan de slag met een droge naald waarmee zij streepjes krassen in een plaat. Hierover gaat inkt en ze drukken deze af in een kleine pers. Het is een lastige opdracht , lukt het de leerlingen om in 1,5 uur tijd een mooie ets te maken?

  • Ets apparaat
  • Etsmateriaal (2x etspers, ets papier, ets platen, droge naalden, inkt, zwart papier, kurken, kaasdoek, spatula)
  • 2 doosjes wattenstaafjes
  • Acryl papier voor tussen de plaat en de pers (A4)
  • Plastic waterbakjes, voor de ets inkt
  • Schilder tape
  • Zwarte latex handschoenen
  • Tissues / torkrol
  • Schorten
  • Witte rol papier (voor over de tafel)
  • Kranten
  • Glassex
  • Garagezeep/gewone zeep en koffieprut

Alternatieve technische opdracht
De alternatieve technische opdracht is een inkttekening maken van de achtertuin van de leerling die thuis zit. Hij mag alleen maar lijnen neerzetten. Het is dus belangrijk om de techniek van arcering te gebruiken: “Arcering is een combinatie van lijnen die zo verschillende dieptes, effecten en uitdrukkingen weergeven. Door middel van arcering kan onder andere schaduw worden aangebracht in een tekening. Door het aanbrengen van rechte, evenwijdige en soms gekruiste lijnen worden lichte en donkere oppervlakken gecreëerd. Hoe dichter de strepen op elkaar staan, hoe donkerder het geheel oogt.”

  • Kroonpen
  • Rietpen
  • Oost-indische inkt
  • A4 hard papier


Vrije opdracht
De leerlingen gaan een portret van een muzikant schilderen. Het eerste model is een saxofonist en het tweede model is een violiste. Tijdens de vrije opdracht moeten de leerlingen bepalen welk deel ze gaan schilderen, hoe hun compositie eruit komt te zien en natuurlijk rekening houden met het licht en donker. De leerlingen hebben 3,5 uur de tijd voor deze opdracht.

  • Water vermengbare Olieverf
  • 4x verschillende maten doeken (40x50 |60x80| 70x90 | 100x120)

Technische opdracht: 

Vrije opdracht: