Project Rembrandt

Aflevering 3 - Observeren

Aflevering 3 Kijken en Waarnemen
Les Iris

Iris begint de les met de verhoudingen van het menselijk lichaam met een ballerina. De leerlingen mogen 10 seconden naar de ballerina kijken, draaien zich om en schetsen dan wat ze nog in hun geheugen hebben. Ze leren om goed te kijken.

  • 5x schetsbord
  • 5x A4 schetspapier
  • 5x potlodenset

Les Tyas
Tyas begint de les met het tekenen van de verhoudingen van het menselijk lichaam met een yogadocente. De leerlingen krijgen in het begin langer de tijd om te schetsen. Naarmate de les vordert krijgen ze minder de tijd en moeten ze blijven kijken.  Ze leren om te blijven kijken naar hun model en met snelle strepen het figuur op hun blad te zetten en ijkpunten neer te zetten. Tyas daagt zelfs zijn leerlingen uit om het potlood niet meer van het papier te halen.

  • 4x schetsbord
  • 4x A4 schetspapier
  • 4x potlodenset

Technische opdracht

De leerlingen krijgen de opdracht om een schets te maken van één van de twee ruiters -een eeneiige tweeling- die klaar staan. Het gaat om de juiste verhoudingen en om iets kenmerkends van het model te vangen. De leerlingen hebben 1,5 uur de tijd.

  • 9x houtskool
  • 9x kneedgummen

 

Vrije opdracht

In de vrije opdracht schilderen de leerlingen deze week een naaktmodel. Ze mogen hun creativiteit de vrije loop laten, ze bepalen zelf of ze het model ten voeten uit schilderen of niet. De leerlingen hebben 3 uur de tijd.

  • Zie algemeen
  • Water vermengbare Olieverf
  • Palette
  • 4x verschillende maten doeken (40x50 |60x80| 70x90 | 100x120)

Algemeen

  • 9 x ezels
  • 9 x achterplaten

Op de tafeltjes

  • 9x glazen waterbakje
  • 9x paletten
  • 9x schilderkistje (o.a. witte katoenen doek, penselen, schilderstape, houtskool, kneedgum, gewone gum, HB en/of HB2 potloden, pastelkrijt, liniaal, stanleymes)

Technische opdracht: 

 

Vrije opdracht: